Út a kiválósághoz: kreatív szervezeti klíma

„A kiválósághoz vezető különböző lépéseket, a kiválóságot elősegítő tényezőket szeretnénk feltérképezni” – ismertették a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Közszolgálati Kiválósági Központ küldetését, amelynek előadás-sorozatán Dr. Péter-Szarka Szilvia, a Debreceni Egyetem Pszichológiai Intézetének adjunktusa mutatta be a 21. századi munkahelyek és oktatás kihívásait a kreatív klíma megteremtésének tekintetében.

„Az egy évtized múlva betölthető állások jellegét elképzelni sem tudjuk igazán, megjósolni pedig még annyira sem” – idézte Csíkszentmihályi Mihályt Péter-Szarka Szilvia. Felvetődik a kérdés: a jövő generációinak milyen készségek és képességek kellenek, hogy megállják a helyüket a 21. századi munkaerőpiacon? A Debreceni Egyetem adjunktusa szerint a fiatalok oktatásában hatalmas hangsúlyt kell fektetni a kreativitás, kritikus gondolkodás, együttműködés és kommunikáció fejlesztésére. „Bármilyen tehetségmodellt nézünk, a kreativitásnak mindig központi szerepe van” - hívta fel a figyelmet. A kreatív személyiség a határokat feszegeti, képes a nézőpontváltásra, önállóan tud dolgozni, emellett hajtja a kíváncsiság. Péter-Szarka Szilvia kutatásaiból kiderült, hogy a kreativitás nem csupán egyéni szinten értendő, fontos górcső alá venni a környezetet is.

A szervezeti klíma a mindennapi életben megfigyelhető viselkedésminták, jelenségek és attitűdök, amelyek hatást gyakorolnak a szervezetre. Ezt a klímát kell kreatívvá és motiválóvá alakítani. Felmérések alapján a fürdőszobában, ágyban, vagy épp utazás során jönnek elő leginkább a kreatív ötleteink. „Hogyan tudunk ilyen légkört teremteni a szervezetben?” – tette fel a kérdést. A kreatív klíma kialakításához kölcsönös bizalom kell átlátható kapcsolatokkal, motiváló kihívások, szabadság, valamint a nézőpontok sokszínűsége a szervezeten belül. Péter-Szarka Szilvia iskolákban végzett kutatásai során felfedezte, hogy a különböző iskolai környezetek befolyásolták a diákság érdemjegyeit. „Valódi iskolai teljesítményben is tud realizálódni a kreatív klíma.”

A munkahelyi, iskolai környezetben három különböző szinten vizsgálta a kreatív klíma kialakításának lehetőségét az előadó. A munka szintjén érdemes komplex munkafolyamatokon dolgozni, jól körülhatárolt célokkal és elvárásokkal, amelynek végterméke a kreatív produktum. Ehhez megfelelő időt, vezetői támogatást és jutalmazást kell biztosítani. A munkacsoport szintjén támogató, interaktívan kommunikáló szociális környezetet érdemes létrehozni, sokszínű összetétellel a tagok tekintetében. Végül a szervezeti szinten kell realizálni az értékek közt a kreativitást, emellett pszichés biztonságot kell nyújtani úgy, hogy igazságosan tudják a tagok kezelni a konfliktusokat, megoldani a felmerülő problémákat. Ezen a szinten kiemelt szerepe van a HR-nek. Ahogy Csíkszentmihályi is rávilágított, Péter-Szarka Szilvia is kiemelte: tehetségbarát, kreativitást támogató társadalmat kell létrehozni. „Hosszú út áll még előttünk. Érezhetjük, hogy akár iskolában, akár a munkahelyen ez a nézőpontváltás nagyon perspektivikus lehet. Érdemes ebben gondolkodni.”

 

Szöveg: Podobni István

Fotó: Szilágyi Dénes